Pri emisnej kontrole sa overuje či, objemová koncentrácia oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC) pri voľnobežných otáčkach nezaťaženého motora vozidla neprekračuje ustanovené emisné limity.
Emisné limity sú určené výrobcom vozidla (motora).
Ak výrobca emisné limity neurčil, ustanovené emisné limity sú pre voľnobeh:
Pri prevádzke vozidla na plyn (LPG, CNG) nesmie objemová koncentrácia oxidu uhoľnatého (CO) prekročiť hodnotu stanovenú pre benzínový režim. Koncentrácia HC sa pri palive LPG, CNG nevyhodnocuje.
Pri emisnej kontrole sa overuje či, objemová koncentrácia oxidu uhoľnatého CO, nespálených uhľovodíkov (HC) a hodnota „lambda“ nezaťaženého zážihového motora vozidla so zdokonaleným emisným systémom neprekračujú ustanovené hodnoty:
Emisné limity sú určené výrobcom vozidla (motora).
Ak výrobca emisné limity neurčil, ustanovené emisné limity sú pre voľnobežné otáčky:
Pozn.
Emisné limity pre vozidlo sú:
Pričom pre vozidlá prihlásené do evidencie od 1.1.2005 je rozšírená o kontrolu nasledovných častí:
Výsledok je binárne číslo napr. v tvare „00100001000“. V prípade, že vo výsledku Readinesscode sa nachádza binárna „1“, na vozidle sa musí skontrolovať aj riadenie prípravy zmesi prostredníctvom detailnej kontroly lambda sond. V prípade stavu „00000000000“ sa kontrola nevykonáva.
V prípade, že vozidlo má dostupný signál z lambda sond a štandardne vyhotovenie lambda sond (skoková, širokopásmová) na vozidle už nie sú merané exhaláty v režime voľnobežných otáčok.
Analyzátor výfukových plynov komunikuje s vozidlom cez štandardizovanú diagnostickú zásuvku, ktorá sa nachádza vo vozidle.
Pri emisnej kontrole sa overuje či, emisie viditeľných škodlivín výfukových plynov vznetového motora vozidla (dymivosť) neprekračuje emisné limity určené hodnoty. Meranie sa vykonáva metódou voľnej akcelerácie.
Emisné limity sú určené výrobcom vozidla (motora).
Ak výrobca emisné limity neurčil, ustanovené emisné limity sú:
lambda – súčiniteľ prebytku vzduchu je pomer medzi skutočným množstvom vzduchu pri spalovaní a množstvom vzduchu teoreticky potrebným pre dokonalé spaľovanie, ktoré je dané tzv. stechiometrickým zmiešavacím pomerom.
lambda = množstvo privádzaného vzduchu v kg / teoretická potreba vzduchu v kg
Pri teoretickom zmiešavacom pomere (pre dokonalé spálenie) je potrebný pomer 1:14,8, t. j. k dokonalému spáleniu 1 kg benzínu je potreba 14,8 kg vzduchu.
Skutočný zmiešavací pomer sa líši od teoretického v závislosti na teplote, otáčkach a zaťažení motora. Rozdiel medzi skutočným a stechiometrickým zmiešavacím pomerov vyjadruje lambda.
Pokiaľ sa privedie pre spálenie 1 kg paliva viac, napr. 16 kg vzduchu tak súčiniteľ prebytku vzduchu je
lambda = 16,0 vzduchu/kg paliva / 14,8 kg vzduchu/kg paliva = 1,08
tzn., že sa vytvára chudobná zmes, ktorá obsahuje viac vzduchu, než je potrebné k dokonalému spáleniu. Prebytok tvorí 8%.
lambda=1 – stechiometrický zmiešavací pomer
lambda<1 – bohatá zmes (nedostatok vzduchu, bohatá zmes paliva zo vzduchom, zvýšený výkon, akcelerácia)
lambda>1 – chudobná zmes (prebytok vzduchu, chudobná zmes paliva zo vzduchom, úsporné)